سخنان چند پيرامون موسيقي تکنو
فضل الرحیم رحیم فضل الرحیم رحیم

گفت وشنود فضل الرحیم رحیم خبرنگار ازاد با علی فرمند کبیر نوری پیرامون موسیقی تکنو

 

بیاید با علی فرمند کبیر نوری و کار های هنریش در عرصهء موسیقی تکنو اشنا شوید.توجه شما را به گفت وشنود جلب میدارم که در زمینه کار های هنری علی فرمند با وی انجام داده ام .

_ علی جان می شود خود را معرفی کنید ؟

_ نام من علی فرمند است و کبیر نوری تخلص می کنم . فعلا 16 سال دارم و در کشور دنمارک زندگی می کنم مصروف  تحصیل در صنف  اول جمنا زیوم هستم.

_ از چه زمانی به موسیقی علاقمند گرددید؟ ایا از همان ابتدا به موسیقی تکنو علاقه داشتید ویا نخست به موسیقی افغانی بعدا به موسیقی تکنو رو اوردید؟

 

_ از اوان کودکی به موسیقی علاقمند بودم بخصوص به نواختن طبله و کاسیو .زمانیکه به دنمارک امدم به موسیقی غربی نیز علاقمند شده به رقصهای بیرک دانس و الکتروبوگی  علاقمند شدم و سه بار در فیستیوال سراسری کشور دنمارک در این بخش اشتراک نمودم و در ضمن علاقمند ان شدم تا خود موزیک های شاد غربی را کمپوز نمایم و در سال 2006 عیسوی به کمپوز نمودن موزیک تکنو اغاز کردم.

 

_ مشوق شما در عرصه ء موسیقی کی بوده و به موسیقی تکنو چگونه علاقمند گرددید؟

_این سوال اندکی مشکل است که به ان  پاسخ دهم زیرا زمانیکه به ساختن اهنگ های تکنو اغاز کردم مورد تشویق فامیلم قرار نگرفتم وقتیکه اهنگ های ساخته شده ء  خودم را به اعضای فامیلم می شنواندم انها می گفتند کوشش کن که اهنگ های شرقی و افغانی کمپوز نمائی و مرا بیشتر به نواختن ارمونیه ، طبله ، گیتارو کاسییو تشویق وترغیب می کردند اما من در پهلوی تمرینات در عرصهء الات موسیقی فوق الذکر به ساختن موزیک تکنو پرداختم وشینیدن موزیک تکنو خود مرا بیشتر علاقمند این شیوهء موسیقی می نمود.

_ بیان شما پیرامون موسیقی تکنو چیست ایا این موسیقی شنوندهء افغان در داخل وخارج از افغانستان دارد ؟

_ زمانیکه نام از موسیقی  می بریم به نظر من موسیقی بحری است بیکران و بزرگ .همانطوریکه در موسیقی  مکاتب و سبک  های خاصی و جود دارد هر مکتب وسبک علاقمندان  خاص خود رانیز دارند.زمانیکه  از تکنو  حرف می زنم به یاد موسیقی کلاسیک شرقی می افتدم و بطور  مشخص  راگها ، شنیدن موسیقی  راگ  برای هر شنونده لذت نمی بخشد تا انکه  از ان  شناخت  نداشته باشد انرا نفهمد وهضم نکرده باشد. موسیقی تکنو هم همان سان مغلق است و از اینکه با استفاده از امواج الکترونیکی ساخته  می شوند و از مدرن ترین  فرراوده های  تکنالوژی  امروزی می توان برای ساختن ان استفاده کرد  همان طوریکه ترتیب و اجرای ان مغلق و بیچیده است فهمیدن ان هم ساده نیست اما نقطهء مهم این است که این نوع موسیقی یعنی  تکنو در قشر جوان اگر اشنائی  چندانی هم با این شیوهء  موسیقی نداشته باشند تاثیر گذار بوده و مورد علاقه ء ایشان قرار می گیرد

 موزیک تکنو یک موزیک خاص  است که در بین جوانان امریکا و اروپا جایگاهء خاص  خود را داشته و جوانان بیشترین لذت را از ان می برند .از اینکه در افغانستان با ان اشنائی نداشتم  زمانیکه به اروپا امدم با شنیدن ان به موسیقی تکنو علاقمند شدم.تکنو عبارت است از موسیقی الکترونیکی که در اواسط سالهای 1980 عیسوی توسط سه تن از امریکائی  های افریقائی تبار به نام های(  Derrick May , Kevin  , Juan Atkins  ) در شهر (  Detroit  ) مشیگان ایالات متحده امریکا بوجود امد که بعدا این موسیقی راه خود را به اروپا نیز باز کرد .تکنو مشابهت به موسیقی ( ,Hardtrance ,trnce  Hardstyle ) دارد که سبک  فوق الذکر نیز جز موسیقی  الکترونیک محسوب می شود اما امروز همه سبک های موسیقی  الکترونیکی تکنو نامیده می شوند که اجزای ان همانا گروپ های(   Hardstyle, Hardtrance ,Trance  ) وغیره  به شمار می ایند .تاثیر گذاری موزیک تکنو در ریتم و اواز های ( Synthesizer )  ایفکت ها که خلا ها را در اهنگ پر می کند ، می باشد. در موسیقی  تکنو، میلودی و هارمونی از جمله  عناصر تاثیر گذاراند.برای کسانیکه با موسیقی تکنو اشنائی  ندارند  این موسیقی را به صورت( Mono ton ) یا یک تون و یا به عبارهء دیگر یکنواخت  می شنوند و نمی توانند تون های متعددی را در ان تشخیص و تفکیک نمایند.پرود سیور های المانی در سال 2000 عیسوی بیشترین  سی دی های موزیک تکنو را به بازار عرضه  کردند  که بعدا  موزیک تکنو در جوامع اروپائی هر چه بیشتر  انکشاف و گسترش یافته از شهرت  زیاد بر خوردار گردید است.اگر بصورت  اخص در مورد موسیقی  تکنو سخن بگویم سرعت موزیک تکنو از 130 الی 160 می باشد . هر سبک موسیقی سرعت خود را دارا است. انسان می تواند بوسیله ء ( Synthesizer ) اواز خود را تنظیم  نماید.( Synthesizer ) که خود امواج را می سازد بنام های ( Sine , Saw , Polsewith , Square ) و امکانات وسیع دیگری را نیز غرض ساختن  موزیک دارا می باشد.در ( Synthsizer ) به کمک( Oscillator  ) همین ( Sine , Saw , Polsewith , Square ) ساخته می شود که در هر ( Synthsizer ) چندین  ( Oscillator ) برای ساختن اهنگ وجود دارد که هر یک ( Oscillator  ) ها دارای صد ها جز دیگر می باشد.

 

_ در عرصهء موسیقی تکنو اموخته های مسلکی دارید ویا شکل کار شما خود اموخته و اماتور است؟

_ نه خیر  من به شکل  اماتور به ساختن این نوع موسیقی  اغاز و انرا ادامه داده ام.

_ در ترتیب و تنظیم موسیقی تکنو ناگزیر از وسایل تکنیکی باید استفاده کرد .ایا شما در تنظیم وترتیب ساخته های تان به یاری کسی این همه را انجام میدهید ویا خود تان به تنهائی؟

_طوریکه میدانید  از طریق کمپیوتر با استفاده از بر نامه های موزیک این کار را انجام میدهم و هیچگاهی کسی مرا رهنمائی نکرده  و من خود به تنهائی  هم اهنگ می سازم و هم انرا تصنیف می کنم  بعدا انرا می خوانم اهنگ های هنر مندان  مشهور تکنور را هم ریمکس می کنم  ولی حالا بیشتر اهنگ می سازم تا ریمکس.

_ شما اهنگ های تانرا به کدام زبانها تصنیف  میکنید ایا تصمیم دارید به زبانهای پشتو و دری هم تصنیف های از موسیقی تکنو داشته باشید ؟

_  من تا حال تصنیف های که برای اهنگهایم سا خته ام به زبانهای  انگلیسی و دنمارکی می باشد اما تصمیم دارم تصنیف های به زبانهای پشتو و در ی نیز بسازم.

_ از کار های تان بگوید ، تا به حال چه تعداد اهنگ ساخته اید .ایا این اهنگهای شما با البومی، بدسترس علاقمندان موسیقی تکنو قرار گرفته ؟

_  من تا اکنون  قریب 50 اهنگ ساخته ام ولی البومی  تهیه نکرده ام  که در اینده تصمیم دارم  این کار را انجام دهم اما حالا من سه سائت انتر نیتی دارم  که کنترول انرا مستقیما خودم به عهده دارم . اما سائت های دیگری هم وجو دارند که  انها  اهنگ های مرا در سائت های خویش جا داده اند که از این طریق  اهنگهایم  بدسترس علاقمندان  موسیقی  تکنو قرار گرفته است.

_ ایا کار مشترکی با دست اندر کاران موسیقی تکنو در اروپا  داشته اید و یا در این زمینه با انها رابطهء کاری دارید؟

_ با مشهورترین  اهنگ سازان  موسیقی تکنو در دنمارک  رابطه  دارم  و همچنان  با اهنگ ساز خوب ایتالوی تبار دنمارکی به نام (  Avoya  ) رابطه  کاری دارم وبرای تعدای از (  DJ ) خارج از د نمارک به تقاضائی ایشان اهنگ ساخته ام .

_ به کدام الات موسیقی دسترسی دارید و انرا چگونه چه وقت و در کجا طرز نواختنش را اموخته اید؟

_ از اینکه در فامیل همه به نواختن الات موسیقی  دسترسی داشتند و دارند این خود باعث ان شده است که من  هم از اوان کودکی به نواختن  بعضی الات موسیقی بپردازم  و در دنمارک به نواختنن گیتار و پیانو  اغاز کردم .

_  پیام شما منحیث یک جوان افغان که به یک شکل ویا سبک  موسیقی نو کار های هنری تانرا به پیش می برید که در کشور سابقه ندارد  ، چیست ؟

_  من فکر می کنم  که رسالت و مسوولیت اولی یک جوان  چه در داخل  کشور زندگی می کند و یا خارج  از کشور در حالت  مهاجرت به سر میبرد همانا تلاش بخاطر کسب اندوخته ها و فرا گیری علم و معرفت است تا تمام نیروء خود را بخاطر کسب تحصیل بخرچ دهد، در پهلوی این همه در رشته ء مورد نظر می توان به علاقمندی های دیگر ی نیز پرداخت. البته رمز موفقیت از نظر من رسیدن به هدف ، داشتن بر نامه کاری  روزانه است که  انرا باید دقیق انرا عملی کرد و بدین ترتیب به اهدافی که در اینده مورد نظر است ، به سادگی  به ان رسید و مصدر خدمت به مردم و جامعه  شد.

اهنگهای تکنو علی فرمند کبیر نوری  در

این سائت ها قابل دریافت وشنیدن است.

www.didsplay.mymuic.dk

http://didisplay.djnuo.com

 

 

 


June 4th, 2007


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل هنری